Source navigation:
Piece navigation:


Amb una ximbomba i un cos (Valldemosa, Mallorca, 7/1952)

Text incipit: 
Amb una ximbomba i un cos
Informant: 
Specific location: 
Calle frente al Hotel Artista
Piece ID: 
Lomax-T599R03
Date and session (Lomax): 
1952/07/05 Valldemosa 7/52
Piece type: 
Instrumental
Vocal
Musical instruments: 
Language: 
Català/Catalán/Catalan
Genre: 
Location (official): 
Audiovisuales: 
Remarks: 

Notas de la sesión: "Las grabaciones de Mallorca fueron llevadas a cabo en el festival de Palma y son las primeras sesiones de trabajo de campo de los seis meses de Lomax en España. Estas grabaciones de Valldemosa son una mezcla de estilos tradicionales (canciones de trabajo agrícola, el muy antiguo canto de la Sibila, etc.) y folklóricos. Varias fotografías en blanco y negro las acompañan. Las cajas de las cintas recogen que Francisca Mas Torres trabajaba mientras cantaba las canciones de trabajo y las grabaciones incluyen los sonidos de las tareas agrícolas. En Valldemosa la atmósfera, según escribió Lomax en la caja de la cinta, se volvió mucho menos formal cuando el grupo folklórico terminó y varios hombres cantaron canciones de ximbomba. La electricidad se cortó a la una de la madrugada, escribió Lomax, y "con dos botellas de coñac paseamos hacia las colinas iluminadas por la luna... todos solteros" para continuar cantando las canciones de ximbomba".

Audio: http://research.culturalequity.org/rc-b2/get-audio-detailed-recording.do...

 

Indica que estas grabaciones se realizaron, como las anteriores, en la calle frente al Hotel Artista, pero a altas horas de la noche, cuando solamente quedó un grupo de hombres y Lomax les pidió que tocasen la ximbomba y Juan fue a por los instrumentos. Lomax indica que "la temperatura del grupo creció considerablemente cuando el sonido empezó" y alude a las connotaciones fálicas de la ximbomba ("The first song was recorded in the street in front of the Artist Hotel in Valldemosa. After the concert of earlier recordings, quite late, a group of men stayed behind. I asked for Ximbomba. Juan ran to get the instruments. The temperature of the group rose considerably when the sound began. The faces of the men broke into broad grins. Some of the girls locked shy. There was no mistaking what this thing looked like - nor what the playing of it looked like either- a man handling his long cane phallus. At one am the electricity was cut off and with two bottles of cognac we strolled off to the moonlit hills. On a field of what stubble, fived by moonlight, we spangled on light gold shady and the handling of the ximbomba began again. All of us were solteros (bachelors) and in a few moments the price of V's solteros took the Xim in his hony palm and began to make it grunt like the sound of two bodies in copulation and then the real xim verses were sung. The young men leaned backs against the golden evacliling what and neigheat their pleasure and gave Pedro the most solid shoraies any singer had all night. To play with the Xim your hand must be wet. We friction makes the sound come. At the hotel we had glasses of water on the hill side only spit. But Pedro" [no continúa]).

Submission’s author: 

How to cite

Ascensión Mazuela-Anguita, "Amb una ximbomba i un cos (Valldemosa, Mallorca, 7/1952)", Fondo de Música Tradicional IMF-CSIC, ed. E. Ros-Fábregas (accession date: 22 Mar 2019), https://musicatradicional.eu/piece/28576